Roadtrip på Rhodos

Før vi dro til Rhodos bestemte vi oss for å leie bil den ene dagen, slik at vi fikk sett litt mer av øya enn bare Rhodos by. Det var selvfølgelig litt skummelt å kjøre i starten, men det gikk veldig greit etterhvert. Men jeg ble tuta på fire eller fem ganger da, fordi de mest sannsynlig syntes jeg kjørte litt for seint.. Haha! Vi brukte ikke gps eller kart, men fant faktisk veldig greit frem forde! Vi kjørte først ned til Lindos, det tok ca en time å kjøre dit fra Rhodos by. Før vi kom til helt Lindos var det en plass vi kunne stoppe for å se ned til byen. Synes det er så koselig med alle de hvite, små husene! Hvis du skal til Rhodos anbefaler jeg deg å dra til Lindos! Dersom du ikke har så lyst til å kjøre bil selv, kan man fint ta taxi eller buss ned også :-)

Vi kom ned til Lindos i ellevetiden, og valgte å gå opp til Akropolis først (du ser det ligger på toppen av byen på bilder over) for å slippe å gå opp trappene der midt på dagen, når det er på det varmeste. Det var heldigvis heller ikke så slitsomt å gå opp der som det først så ut som! Tempelet som ligger der er datert rundt til 300 f.kr, mens selve festningen rundt er bygd på starten av 1300-tallet (tror jeg det var). Synes det er veldig gøy å få med seg litt historie også når man er på tur sånn!

Utsikt over byen!:

Når vi følte vi hadde fått sett nok oppe på Akropolis, gikk vi ned igjen til byen for å kikke i gatene der. De fleste av butikkene er bare turistsjapper, men man finner også noen butikker hvor de selger fine håndlagde ting av forskjellige slag. Vi orket ikke gå å kikke så lenge i byen siden vi omtrent måtte gå i kø i gatene, så etter vi hadde spist på et lite koselig sted, kjørte vi videre.

Mange koselige smågater der også da!:

Når vi kjørte videre var vi innom en strand for å bade litt, men husker desverre ikke hva stranden og plassen het.. De fleste strendene på Rhodos er rullesteinstrender, men det gjør ingenting for min del. Jeg synes det bare er deilig å slippe den sanden, og steinene er faktisk ikke så værst å gå/ligge på! Stranden var ganske lang, og det var nesten ikke noen folk på den. Så noen typisk turistplass var det hvert fall ikke!

Vi var også innom Tsambika beach en tur, som er en av de fineste strendene på Rhodos (mener jeg har lest det). Men siden vi nesten akkurat hadde badet tok vi bare en pause på en restaurant der for å få oss litt å drikke.

Etter det kjørte vi inn til en strand som heter Ladiko, men vi kjørte forbi den og parkerte på andre siden siden det ikke var så mange turister der. Der var det en sti som vi fulgte og kom opp på ett lite fjell, med fin utsikt over sjøen!

Utsikt mot Ladiko stranden:

Vi kjørte også innom Faliraki, Afandou og Kolymbia, men her fikk jeg ikke tatt noen bilder. Så vi fikk absolutt sett mye i løpet av den ene dagen! Skal jeg tilbake en annen gang (noe jeg har veldig lyst til!) hadde det vært veldig gøy å leie bil igjen :-)